Doorgaan naar hoofdcontent

Financieel overzicht 2017

Hoe staan we er voor Noor? Geen idee hoe ik aan deze uitdrukking kom, is hier ooit eens ontstaan.

Vorige week gaf ik de meterstanden door. Zontechnisch hadden de zonnepanelen iets minder opgebracht. Ondanks het hoge verbruik door het vele klussen van het afgelopen jaar, hadden we nog 100 kWh over. (Kan de econoheat wat vaker aan in de keuken :)). 
Gas hadden we wel iets meer verbruikt. Onze schatting was dat we ongeveer nog 50 euro terug zouden krijgen. Nou, feest, want we krijgen 167,88 euro terug. Plus het voorschotbedrag wordt verlaagd naar 63 euro per maand. (Al zetten we wel weer iets hoger in hoor).

Leuk bedrag om weer door te storten naar de aflosrekening. Want, met de eerste 250 euro afgelost in januari van dit jaar, 'smaakt' het naar meer.

Aangezien we heeeeel goed zijn in het ons rijk rekenen op papier, hebben we wat geschoven met de bedragen in excel. Als het goed is zijn we toch echt binnenkort klaar met klussen (in ieder geval binnen) en hoeft er minder geld naar de 'huisrekening'. Door het geschuif en nog wat extra (passieve) inkomsten (jaja, we zijn goed bezig), kan er op papier tenminste 250 euro extra per maand worden afgelost.

We zijn er nog niet uit wat echt slim is. Aflossen op de hypotheek of op de duurzaamheidsleningen.

Qua rentepercentage maakt het elkaar niet zoveel. De duurzaamheidsleningen lopen nog maximaal 7 jaren. De hypotheek kent nog een rentevaste periode van 7 jaren.


Hier <-klikkerdeklik) vind je een overzicht van de afgelopen 3 jaren aflostechnisch. We zitten qua totaalbedrag b i j n a  onder de 100.000 euro. We hebben zo'n bedrag al eens in 6 jaar weggewerkt. Zou heel fijn zijn wanneer ons dat nu weer gaat lukken.




Alleen lees ik dat ik niet moet bederven wat we nu hebben :)) Al is het verlangen naar financiële vrijheid wel heel groot. 

Wat is wijsheid? Eerst de duurzaamheidsleningen wegwerken, of toch extra aflossen op de lineaire hypotheek?

Reacties

  1. Vanuit risicoperspectief is het aflossen van de hypotheek op het huis het slimst. Dat verlaagt de grip van de bank op je huis. Ik weet niet wat de voorwaarden zijn van de duurzaamheidsleningen, maar ze komen altijd - in tijden van financiële nood - als tweede schuldenaar achter de hypotheekverstrekker. Vanuit de gedragswetenschap is het misschien wel handiger om de duurzaamheidslening af te lossen. Door zo’n ‘quick win’ houd je de focus en blijf je gemotiveerd om af te lossen. Wat je het meeste aanspreekt is persoonlijk. ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Cleo voor de uitgebreide reactie. Risicoperspectief, daar heb ik nog nooit over gedacht. We gaan voor de 'gedragswetenschap' haha (mooi beschreven) en kiezen voor het aflossen van de duurzaamheidsleningen. Zoals je aangeeft de 'quick win' geeft daarin de doorslag.

      Verwijderen
  2. Het maakt niet zo heel veel uit waar je aflost. Alles wordt gestaag minder, maar als je het mij vraagt zou ik de lening 2, de laagste, als eerste wegwerken.
    Dat zou wat zijn, nog een keer 100.000 in 6 jaar wegwerken. ;-)Maar wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heerlijk idee om dat nogmaals te kunnen doen. We merken wel nu de noodzaak er niet is, dat het minder prioriteit heeft. Al zitten we weer op de goede weg. Morgen wordt de tweede aflossing overgemaakt.

      Verwijderen
  3. In de afweging wat te doen ik kijken bij gelijke aflossing wat het snelste daalt in je maandelijkse last lijkt me.
    Wel lekker bezig jullie en heerlijk om het zelfde gevoel bij anderen zoals jullie te zien. Wij romantiseren ook wat te doen als we totaal afgelost zijn, onze flat onder verhuren en zelf lekker reizen of ergens anders gaan wonen en leven van de huurinkomsten. Maar zo ver zijn we nog lange na niet, eerst maar eens extra aflossen op het gewenste schema en ook genieten van leuke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow deze spreuk komt goed van pas. We wonen nu in een huis met voor de kinder ieder een eigen slaapkamer, maar helemaal gevuld. Ik zag een prachtig huis te koop staan, veel ruimte, mooi afgewerkt enz. Hypotheek zou het dubbele van het oorspronkelijke bedrag worden. Met dit huis kunnen we over 5 jaar hypotheek vrij zijn. Af en toe komt de verleiding om de hoek kijken. Deze spreuk, zet me weer met beide benen op de grond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed!! Even met je verstand handelen idd... Kinderen gaan ooit de deur uit he....Even gaan omdenken in sommige situaties.

      Gr. Boukje

      Verwijderen
    2. Wat een lekker vooruitzicht, over 5 jaar hypotheekvrij. Al snap ik de verleiding van een groter huis wel hoor. Wij (nouja ik, want ik heb de meeste spullen :)) zijn druk aan het opruimen geslagen. Dat geeft ruimte. Letterlijk en figuurlijk.

      Verwijderen
    3. En als reactie op jouw reactie Boukje... Je hebt gelijk over dat omdenken. Wij hebben dan maar 1 dochter, maar ook zij gaat ooit het huis uit. En aangezien manlief en ik zeker de wens hebben om in het buitenland te overwinteren, kunnen we dat straks doen, met een afbetaald huis...

      Verwijderen
  5. Heb je ook nog een rentetoeslag op je hypotheek? Dan zou ik daar eerst op aflossen, zodat je misschien nog wat rentekorting kunt krijgen. Dat tikt sneller aan natuurlijk. En anders zou ik denk ik het liefst gaan voor de losse leningen, mits die rente hoger is. Anders altijd aflossen op de hoogste rente, hoe irritant dat soms ook is.

    En goede spreuk, zó heel erg waar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen rente toeslag op de hypotheek, dus helaas geen extra voordeel op dat gebied. Qua rentes maakt het elkaar niet zoveel (ja de familiebank, maar daarbij levert versneld aflossen ook geen voordeel op).

      Verwijderen
  6. Zijn alle rentes ook belasting aftrekbaar? Dan zou ik met de kleinste beginnen, daar kan je ook de kleinste partjes aflossen van 250 en daarna die van de bank (met de familiebank valt beter te praten denk ik;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk, deze schiet me te binnen: 'Lieve Noor, hoe staan we ervoor' uit de Ted-show met Ted de Braak. Heel lang geleden...

      Verwijderen
    2. @Esther Ja alle rentes zijn aftrekbaar. We hebben bedacht dat we doen wat jij ook schrijft. Eerst de kleine lening en dan straks verder met de iets grotere en zodra die afgelost is, het totaalbedrag dan op de hypotheek. Klopt dat met de familiebanklening vast nog wat te regelen is, mocht dat ooit noodzakelijk blijken.

      Verwijderen
    3. @expat Ahhh Ted de Braak. De man met zijn grote snor. En de Ted de Braak show. Zo oud ben ik dus al haha.

      Verwijderen
  7. Google maar eens...lieve noor hoe staan we er voor?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z