Doorgaan naar hoofdcontent

De jaarlijkse aangifte

Terwijl M. alle gegevens op de aangiften nog een keer naloopt, blog ik er maar vast over. De jaarlijkse aangifte. Vorig jaar hadden we natuurlijk een 'leuk jaar' als het gaat om teruggave van de kosten inzake de aanschaf van een eigen woning. Dit jaar vond ik het maar wat magertjes. 

We krijgen gelukkig nog wel geld terug hoor. Want de hypotheekrente aftrek laten we 1x per jaar uit betalen. Ach, we werken gewoon te veel :)) 

Ik dan nu, M. sinds 3 dagen niet meer.  Uiteraard ben ik blij dat ik werk heb. Een vaste baan ook nog. Soort van gouden kooi.

Als voorschot op wat we terug gaan krijgen loste ik vandaag wel weer vast 500 euro af op de hypotheek Over het afgelopen jaar betaalden we voor de hypotheek en de duurzaamheidsleningen samen 4670 euro. Daar weet ik wel leukere bestemmingen voor hoor. 


Met elke 500 euro die we op de hypotheek extra aflossen, wordt ons te betalen maandbedrag ongeveer 4 euro lager. Dat is dan wel weer mooi meegenomen.

We hebben ook de nieuwe WOZ waarde van ons huis binnen. Het huis is in een jaar tijd in waarde gestegen van 83.000 naar 97.000 euro. Onze hypotheek is door de extra aflossingen van dit jaar nu gezakt tot onder de 73.000 euro. 

Nou genoeg over geld. Bij thuiskomst vandaag had M. al weer gekookt. Dochter blij dat ze niet thuis is. Want vandaag schafte de pot gegrilde aubergines met mozzarella en tomaat. Plus een omelet met raapstelen. Complimenten voor zijn ijver en inzet. Ik vond het wel 'erg gezond' haha. We hebben sinds woensdag weer een Odin groente en fruit pakket. Gisteren aten we pasta met pastinaak en wortel. Dat was erg lekker. Nu is er alleen nog een spitskooltje over. Die bewaren we wel tot volgende week. Ook niet overdrijven met zoveel groentes in 1 week, haha.

Reacties

  1. Ja leuk, ik heb nog nooit zo uitgekeken naar het doen van mijn belastingen. Ik ga er zondag voor zitten. Ondanks onze eerste extra aflossingen waar ik benieuwd ben hoeveel ik hier van moet terugbetalen ga ik ook de hypotheekadviseurskosten declareren van de omzetting. Daar is op internet wat onduidelijkheid of het wel of niet aftrekbaar is. Bij de Belasting ook niet duidelijk maar mijn adviseur liet weten dat het aftrekbaar is dus dan gaan we dat doen. Daar hopen we van dat geld de te weinig betaalde rente (door extra aflossing) te vereffenen met het te veel aan voorschot en daar het positieve restant weer op de spaar te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor, advieskosten en evt. notariskosten en boeterente zijn allemaal aftrekbaar. Op het aangifteformulier vind je er ook keurig aparte veldjes voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het nog even bevestigt, het gaat hier over omzetten van hypotheekvorm bij bestaande schuld.

      Verwijderen
  3. Onder de 73 al? Wow, dat klinkt toch wel heel erg lekker in de oren zou ik zo zeggen. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij wachten dit jaar even met de aangifte want we moeten terug betalen. We hebben teveel extra afgelost. De maandelijkse teruggave over dit jaar hebben we verlaagd.
    Dat klinkt lekker, jullie avondeten van gisteren :-) Ik heb een tijd een groentepakket van Odin gehad, maar voor mijn gezin zit er te weinig in. Een groot pakket is voor ons te klein. Dat kon vroeger wel toen onze zoons minder aten.
    Bij ons is de WOZ waarde ook binnen. Hij is 2000 hoger dan vorig jaar. Het is een hoog bedrag, maar het klopt wel. Wij hebben nu bijna tweederde van de hypotheek afgelost en gaan dit jaar weer hard ons best doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Krijg nog een beetje terug gelukkig....Spitskool roerbakken met gebakken spekjes erdoor....lekker hoor...beetje kerriepoeder en peper erdoor heen jassen en smullen maar...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z