Doorgaan naar hoofdcontent

Leven in het nu

Daar zat ik dan met mijn boek, de kracht van het Nu. Leven in het nu. Het klinkt zo eenvoudig. Op zich is het dat ook. Alleen het uitzetten van de constante gedachtenstroom. Na enige oefening lukte het me aardig gisteren. Buiten, in de zon, op een ligbedje. Met iets lekkers te drinken. Vrij ideale omstandigheden zeg maar. In het boek werd al 'gewaarschuwd' dat het verstand dit soort acties tegen wil gaan. Nou.... vannacht heb ik het geweten. Alle gedachtes die ik niet gedacht had overdag, kwamen in tenminste tienvoud langs.... Tsjonge jonge. 

Vandaag heb ik nog niet gelezen in het boek. Wel vertelde ik mijn moeder er over. Ik was geërgerd toen ik haar aan zag komen. Niet om haar, wel om het feit dat ik 'laat' was opgestaan, nog in mijn huissetje liep, nog niet de dingen had gedaan die ik dacht te gaan doen etc. etc. Allemaal niet in het 'nu' zeg maar.

Dus bedacht ik wat ik kon doen om die gevoelens van ergernis om te zetten. Ik maakte twee au-laitjes. Die dronken we op in de tuin, in de zon. Toen voelde ik me al een stuk beter. Vervolgens vroeg ik mijn moeder of ze nog kleding moest hebben? Afgelopen maandag en dinsdag ben ik namelijk erg goed geslaagd bij de kringloop. Daar voelde mijn moeder wel voor. Zo kwam ik voor de 3e dag op rij bij mijn favoriete kringloop. Ik vond in de rekken een gave blouse, een broek en een jasje voor mijn moeder. Jasje had ze niet echt nodig, maar stond haar wel gaaf, dus die heb ik haar kado gedaan.

Zelf vond ik vandaag een leuke jurk van Sandwich. Gisteren een grijs pak, broek met prachtig jasje van In Wear, een linnen jasje en een leren paarse blazer. Maandag kocht ik al een t-shirt met korte mouwen, een shirt met kraagje en lange mouwen, een groen lang vest, een paars lang vest, een jurkje van Nolita en een grijs gebloemd vestje. Totaal gaf ik in drie dagen tijd, iets minder dan 38 euro uit voor alle kledingstukken. Hoef ik alleen maar 'even' op zoek naar de doos met winterkleding in de schuur. Kan ik gaan combineren en bedenken wat er nog bij 'moet' aan shirts enzo. Misschien kom ik dan ook de blender tegen :)

Nou, in het nu is tijd ook van ondergeschikt belang. Helemaal mee eens. Toch ga ik zo naar bed. Eens zien wie er vannacht 'wint'. De rust of mijn gedachten.
Wie van jullie heeft het boek van Eckhart Tolle (de kracht van het Nu) trouwens ook gelezen? En wat zijn je bevindingen?

Reacties

  1. Gedachten uitzetten heeft niks te maken met het in het nu leven. Accepteren dat drie gedachten er nu eenmaal zijn wel, pas dan gaan ze naar de achtergrond. Lees eens het boek Waar je ook gaat daar ben je van Jon kabat zin. En verdiep je in mindfulness.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De heer Tolle is een groot deker en schrijver, het boek is geweldig en je kunt het blijven herlezen, omdat het meer landt naarmate je zelf groeit. Heeft mijn leven echt verrijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie inzichten, toch? :)

    En tsja, of mindfullness nou je gedachten "uitzetten" of juist accepteren is, daar verschillen de meningen nog wel eens over. Ik denk een combinatie van beiden... Niet vechten tegen de gedachtes die in je opkomen, maar ze ook niet vasthouden en koesteren, zeg maar. Gedachtes zijn gedachtes, ze komen en gaan (gelukkig).

    Zelf had ik het vanmorgen ook, ik werd ontzettend chago wakker, maar nadat ik mijn chagerijnige gedachtes had geaccepteerd en besloot er niks mee te doen was de chagerijnigheid ook meteen weg.

    Heb het boek overigens niet gelezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het boek ook. Zal het nog eens herlezen. Mijn (puber)zoon heeft afgelopen week zijn eerst mindfullness therapie gehad. Zijn hoofd is teveel aan het denken. Jammer, hij staat er niet voor open. Hij heeft een gratis app gedownload van de therapeut om thuis ook verder te gaan. Misschien ook iets voor jou? Van VGZ. Kijk maar eens.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z