Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe kom ik aan een basisinkomen?

Zaterdagavond. We kijken 'met het hele gezin' Hollands Got Talent. Wie het heeft gezien, mooi he, die 81 jarige man? En Nedra, met zijn lied, Kom op en doe het, prachtige tekst. 

We hebben ook alle drie een mobiel apparaat op schoot... 
En zo las ik op F.acebook een bericht, hoe kom ik aan een basisinkomen? 
Erg interessant. Ik weet niet of ik nou persé voor een basisinkomen ben. Dan moet er ik er nog eerst meer van/over weten. Het idee (van de site basisinkomen.nl) van 1000 euro per maand, per stemgerechtigde, dat vind ik op zich wel een prettig idee. Dan zouden we met ons twee hier thuis, een basisinkomen van 2000 euro hebben. Dat klinkt goed :) Met de huidige uitgaven zouden we het niet redden om dan niet meer te werken. Dat is natuurlijk ook niet de opzet van het basisinkomen. We zouden wel beiden part-time kunnen gaan werken. Of een van twee zou kunnen stoppen met werken en zich richten op andere zaken. Dat zou perspectieven bieden, die er nu (nog) niet zijn.

Maar, hier onder alle bloggers die meelezen, is er vast al meer over geschreven en/of nagedacht. Wat zijn jullie bevindingen?
Zou je minder gaan werken in je huidige functie? Denk je dat je bij de 7% hoort die 'kapitaaltaks' gaat betalen? (zou ik graag doen volgens mij haha). 

Ik zou bijvoorbeeld wel twee dagen in de week willen werken in mijn huidige functie. Dan zou er iemand voor drie dagen in de week aangenomen kunnen worden voor de overige dagen. Of mijn werkgever daar ook zo happig op is, durf ik niet te zeggen. Ik weet niet wat hun kosten zijn namelijk.
In ieder geval weer genoeg stof tot nadenken.

Reacties

  1. Interessant is het wel, dat basisinkomen. Maar inderdaad ik zou er eerst wat meer over willen weten, het is e eerste keer dat ik er van hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, een basisinkomen van 1000 euro zou me niet gek lijken, maar ik heb me er te weinig in verdiept om te weten in hoeverre zoiets realistisch is. Het lijkt mij namelijk totaal niet, maar ik ben niet bekend met de ins & outs. Ik zou er dan wel bij blijven werken, maar ik zou dan wel makkelijker grenzen aan durven geven en alleen te werken op een manier die goed is voor mij, in plaats van maar alles aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou zeker minder willen werken dan die fulltime uren die ik nu werk, maar financieel is dat nog even geen optie. Momenteel een soort struikelblok tussen verstand en gevoel waarbij ik vrees dat verstand het de komende 5 jaar nog gaat winnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals ik het nu weet zou dat inkomen alles moeten gaan vervangen, dus ook de subsidies en toeslagen en de arbeidsongeschiktheidsinkomens. En dan kom je met 1000 toch echt vreselijk te kort hoor.
    Want als je alleen bent moet je het ook alleen ophoesten. Nou ga er maar aan staan, de gemiddelde huur is 650 plus ziektekosten en eigen risico 150, gas water licht 150 en op is het geld......stel dat je werkloos bent, of erger, ziek en nooit meer kan werken.....ik heb nog nergens gelezen dat daar dan ook aan gedacht is.

    Als dat niet meespeelde in mijn verhaal en ik fris fit en fruitig was zou ik gedeeltelijk werken. Niet meer dan ik nodig heb, tenzij het werk natuurlijk heeeeel leuk is, want dat kan ook :)
    En dan wil ik best kapitaaltaks betalen hoor als ik zo rijk was ;)
    Ik hoop het ooit nog eens mee te gaan maken ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan komt volgens mij ook veel te vervallen. Hypotheekrente aftrek en toeslagen. Ik ben wel voor zo'n systeem. Dan zijn we van veel bureaucratie af.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z