Doorgaan naar hoofdcontent

Aan de studie?

Bij mijn nieuwe baan bestaat ook de mogelijkheid om een deeltijd HBO opleiding te gaan volgen 'in/op mijn vakgebied'.
Gisteravond ben ik naar een voorlichtingsavond geweest.
Heel interessant. Er zijn zogenaamde aanschuif modules welke ik dan voor een periode van 10 weken zou kunnen volgen.

10 x op de donderdag avond, plus 5 x op de vrijdag overdag. Ik heb 3 modules gezien die ik wel heel aantrekkelijk vind. Maandag heb ik het er met mijn leidinggevende over.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre ik het zou kunnen combineren, met fulltime werken erbij... Ik lees gelukkig snel. Maar ja, of dat hetzelfde is als snel ook kunnen leren? Ik denk het wel.

Dochter vond het idee dat ik naar school zou gaan wel erg leuk.
'Krijg je dan ook echt les van een juf of een meester?', vroeg ze.
Haha. Ik dacht al aan de leuke schriften die ik zou kunnen kopen voor de verschillende vakken.

Heeft een van jullie ervaring met het volgen van een opleiding naast een (fulltime) baan?

Reacties

  1. Op dit moment studeer ik ook naast mijn (0,9) baan, mijn raadslidmaatschap en mijn gezin. Het is voor mij meestal ontspanning, heerlijk studeren. Altijd goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontspanning... Oh, zo had ik het nog niet bekeken :) Ik vind leren op zich leuk, dus dit vind ik wel een leuke manier om er naar te kijken.

      Verwijderen
  2. Ik heb geen ervaring met een opleiding naast een baan maar wel met een opleiding.
    Ik ben toch van mening dat snel lezen iets anders is dan snel leren. Bij snel lezen gaat het wel snel maar sla je het dan ook op? Bij leren is het zien van de verbanden belangrijk en voor een deel ook (beetje afhankelijk van kennis versus vaardigheid op doen) dat je het vaker herhaalt. Dit zou kunnen door tijdens het lezen aantekeningen te maken (verwoorden in je eigen woorden helpt vaak bij het onthouden), zo heb je voor jezelf een samenvatting met stof die het herhalen waard is. Maar het lezen (door onderbrekingen) gaat er automatisch langzamer door.
    Ik bedoel het niet negatief! Ik vind het wel heel moedig dat je het wil gaan doen!! Maar toch lijkt het me ook goed als je (om misschien teleurstellingen te voorkomen) je het bovenstaande realiseert.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met snel lezen zou het fijn zijn als ik het ook snel zou leren. Gelukkig ben ik dol op het maken van aantekeningen, dus een combi van beide zou het vast goed doen. Dank voor de tips.

      Verwijderen
    2. Wel eens met @lily. Ik heb naast de zorg voro mijn gezin een universitaire studie gevolgd na mijn 40e. alleen snel lezen is niet genoeg, je moet analyseren, verschil tussen hoofd- en bijzaken kunnen zien, en verbanden kunnen leggen. Je wordt er (als het goed is, het is immers een Hbo opleiding?) uiteindelijk op getoetst. Combineren van studie, gezin en werk is zwaar. Zowel bij de Open Universiteit als bij de VU deeltijdopleiding zag ik dat vooral vrouwen met een gezin en een baan veel vertraging opliepen. Mannen met een gezin en baan wat minder. Tja, ook daar waren gelijke kansen kennelijk nog niet voldoende voorhanden. Of de moeders deden vrijwillig een stapje terug, dat kan natuurlijk ook:-)

      Verwijderen
    3. Oh een universitaire studie nog wel. Respect. Gelukkig gaat het bij mij (mits het doorgaat) om een module van 10 weken om mee te beginnen.

      Verwijderen
  3. Hoi,

    'k Heb niet de ervaring met een studie naast een fulltime baan buitenshuis, ik werk 20 uur per week buitenshuis en heb daarnaast ook nog bezigheden/verplichtingen.

    Het gekke is dat ik NU niet begrijp waar ik TOEN (tijdens de HBO studie) de tijd vandaan haalde. Maar 't is me wel gelukt! Soms kriebelt het weer om nog een studie op te pakken of te verdiepen, anderzijds denk ik dat het goed is om nog een paar jaar hiermee te wachten, nu wonen onze kinderen nog thuis, wrs over 5 jaar niet meer. En de tijd met m'n gezin vind ik ook erg kostbaar.

    Succes! Groeten van Marijke die je blog leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ben ik met je eens Marijke, tijd met het gezin vind ik ook kostbaar. Dat is zeker een afweging hier. Wat leuk dat je mijn blog leuk vindt. Dank voor het compliment.

      Verwijderen
  4. Ik heb een opleiding gevolgd van 2 jaar en daarnaast fulltime gewerkt terwijl ik net mijn dochter had.
    Het was verschrikkelijk zwaar, maar dat was mede ook door dochter die toen baby was en allerlei gezondheidsproblemen had...
    Nu weer een opleiding, al werk ik er enkel in jet weekend bij en loop ik twee dagen stage. Dat is erg goed te doen.

    Maar volg je hart, wil jij extra leren. Gewoon doen!! Misschien kan je man dan wat dingen extra overnemen on bv huishouden en boodschappen enzo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig heb ik een superhuisman. Hij doet bijna alles al in huis (oh, nou is het net of ik niets doe haha). Knap dat je alles zo goed hebt weten te combineren trouwens.

      Verwijderen
  5. Ja, dat is zwaar. Lukt als je een energiek persoon bent en er in je omgeving niets misgaat (ziektes, ongelukken, overlijden, verhuizingen, enz). En je sociaal leven komt op een laag pitje.
    Altijd proberen een gedeelte in de tijd van de baas te (mogen) doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik het bij de Hogeschool ga doen die ik in gedachten heb, is het op vrijdag in de tijd van de baas :) Verhuizen, tsja, dat zit er waarschijnlijk nog niet in. En de rest van de dingen heb ik helaas niet voor het zeggen. Dat sociale leven is wel een punt om over na te denken.

      Verwijderen
  6. hoi,

    Helaas, geen ervaring met fulltime werken en ook nog aan de studie! Heel veel succes er mee!
    Wel vind ik het leuk om je blog te lezen, zo lekker als je kan relativeren :), vooral over dat huis dat aan je neus voorbij ging!!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb toen ik eind dertig was een academische opleiding gedaan naast mijn fulltime baan. Ik heb geen gezin, maar het was heel zwaar. Tot het kandidaats ging het nog, maar daarna....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh respect zeg.... Heb je het idee dat het lastiger was omdat je eind dertig was trouwens?

      Verwijderen
  8. Geen ervaring naast een baan. Ik zou wel nagaan hoeveel tijd je er thuis nog in moet steken. 10 en 3 valt nog te overzien lijkt me maar de thuisstudie vereist wel discipline. Overigens heb ik studeren altijd leuk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, die discipline... Ik denk dat het beter zal gaan dan de kudde LOI thuisstudies die ik nooit heb afgerond haha.

      Verwijderen
  9. Mijn man volgde op 45 jarige leeftijd een 2-jarige brugopleiding : 1 dag in de week naar de les, de rest was zelfstudie. Hij was de oudste 'student'. Hij moest wel fulltime blijven werken aangezien ik, sinds de geboorte van onze kinderen TBM ben en dus geen inkomen heb. Het was een zeer moeilijke periode : fulltime werken in shiften (vroegdienst, laatdienst, nachtdienst) en dat gecombineerd met zijn studies. Mijn man heeft het al niet makkelijk om theoretische leerstof op te nemen en op hoe ouder hoe moeilijker de stof 'erin' gaat. Gedurende die 2 jaar ging mijn man zijn schaarse vrije tijd volledig op aan zijn studies maar we hebben ons nog geen moment beklaagd dat hij die opleiding, na veel twijfelen, heeft aangevat en met een positief resultaat heeft beëindigd. Zijn wedde steeg (ten gevolge van het hogere diploma) met ongeveer 400 euro bruto per maand. Door het hogere basisloon zijn ook eindejaarspremie, vakantiepremie en het bedrag waarop zijn pensioen, eventuele ziektevergoeding zal berekend worden, hoger dus niets dan voordelen. Ik zou je aanraden om toch die opleiding te volgen als het een beetje te combineren valt met je huishoudelijk werk, je gezin. Mijn man had nu wel het voordeel dat hij zich, gedurende de periode van zijn opleiding, totaal niets moest aantrekken van huishouden, kinderen, bankzaken, werk in de tuin... omdat ik die allemaal voor mijn rekening nam (nu nog trouwens)Voor 't geval je kiest om een opleiding te volgen : heel veel succes en denk er gedurende de momenten dat het allemaal wat moeilijk gaat er eens aan welke voordelen je zal hebben eens je het felbegeerde diploma in de hand hebt... Het gaat niet enkel om het financiële voordeel waar het ganse gezin (nu en later) baat bij heeft maar ook om de zelfvoldoening geslaagd te zijn in een opleiding waarvan je misschien niet geloofde die tot een goed einde te brengen. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je Liesbet voor je uitgebreide reactie. Wat is TBM als ik vragen mag? (Ik denk thuisblijfmoeder). Ja, mijn salaris zal ook omhoog gaan, zodra ik een HBO diploma heb (en uiteraard bij goed functioneren) en ik zie zeker ook de andere voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ikzelf werk 40 uur en daarbij volg ik een studie management. Het is uiteraard aanpoten maar het einde is in zicht. Denk dan echt bij mezelf dat ik het volbracht heb.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z