Doorgaan naar hoofdcontent

Vakantie- en zakgeld

Vrijdag was de laatste werkdag van mijn tweede full-time werkweek. 
Ik begin al een beetje te wennen *kucht*
Vanmorgen mega lang in bed gelegen, ter compensatie van de vroege ochtenden.

Gisteren ontving ik ook mijn salaris, met een gedeelte geld al voor mijn nieuwe functie. Plus het vakantie geld. Heerlijk.

Voor oktober hebben we een lang weekend Barcelona met ons drie in gedachten. De vliegreis hebben we vast geboekt. Daar is de helft van het geld heengegaan. De andere helft, (het vakantiegeld was nog gebaseerd op mijn part-time functie) staat op de spaarrekening.

Brengt het totaal op de 'Gouden Gans' rekening nu op 5000 euro.
Destijds losten we onze schuld met 1025 euro per maand af. Ik had gehoopt dat we dat bedrag ook zouden gaan sparen. Maar gezien de huidige situatie is dat iets te utopisch gedacht.

We hanteren wel de verschillende 'potjes'.
Zo leggen we elke maand geld apart.
Gouden Gans oftewel Financial Freedom Account = 250 euro
Gewone spaarrekening = 200 euro
Education (oftewel, cursussen, workshops etc) = 75 euro
Play (leuke dingen) = 75 euro
Give (geven, naast overige goede doelen) = 25 euro
Spaarrekening dochter = 25 euro (vaak meer, maar dit als vast bedrag)
Zakgeld, ieder 100 euro vrij te besteden, maakt 200 euro

Totaal van 850 euro per maand wat we apart zetten.

Nu ik het zo schrijf, vind ik dat we voor onze dochter wel meer kunnen sparen. De spaarrekening die we nu voor haar hebben, is eentje waar we tot aan haar middelbare schooltijd niets af kunnen halen.

Ik vind het heel lekker om een eigen bedrag te hebben, wat ik kan uitgeven aan wat ik ook maar bedenk. Van het mijn zakgeld spaar ik ook nog weer op een eigen aparte spaarrekening. Geen wereldbedragen hoor. Meer uit zelfbehoud, haha. En om af een toe een grote aankoop te kunnen doen. Zoals laatst een grote order op creagebied bij de groothandel.

Geven jullie elkaar (jezelf) ook zakgeld?

Reacties

  1. Wat een goed idee om met al die potjes te gaan werken, dat deed je volgens mij ook al, he? Ik zal er ook eens voor gaan zitten om mijn wisselende inkomensbedragen te verdelen in potjes en dan in percentages. Op dit moment heb ik veel te weinig overzicht en verdwijnt er te veel geld, waarvan ik me later soms niet meer herinner waar het is gebleven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de 6 potjes doen we bijna 3 jaar nu. Het zijn niet meer 6 losse potjes, zoals we eerst hadden. Nu zo'n gave oranje Brabantia spaarpot met verschillende vakjes. En aparte spaarrekeningen. Ook voor onszelf nog losse spaarrekeningen. Was even wennen in het begin. Maar het voelt goed, om te weten dat er geld is voor bepaalde zaken.

      Verwijderen
  2. Wij leven met één inkomen: mijn man brengt het geld binnen, ik geef het uit en beheer het geld. Wij geven elkaar geen zakgeld : wil mijn man of ik iets kopen, dan overleggen we daar gewoon over en beslissen samen of de aankoop gedaan wordt. Wij hebben alletwee niet echt hobby's, gaan niet weg met aparte vrienden dus ik zie ook niet in waarom wij 'zakgeld' zouden moeten hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet echt hobby's en voor de rest ook geen noodzaak begrijp ik. Dan is zakgeld wellicht overbodig. Wel grappig dat je schrijft dat je man het geld binnenbrengt en jij het uitgeeft.

      Verwijderen
  3. Ik heb je via een reactie van jou bij breienmaar gevonden en ga je ook volgen. Leuk. Alleen erg jammer dat je vorige blog niet meer te lezen is want daar kunnen veel mensen van leren. Het zou een mooi naslagwerk zijn als voorbeeld.
    Ik was al nieuwsgierig hoe je het nu doet met de spaarpotjes (ben even van voren af aan begonnen met lezen) en of je ook daadwerkelijk hetzelfde spaart als wat je toen afloste. Het scheelt maar weinig. Je hoeft nu ook niet meer zo zuinig te leven. En erg leuk dat je je pot waar je niet aankomt de Gouden Gans noemt. Fijn dat wij mee mogen lezen en kijken in jouw spaarpotjes.
    Ook ik werk met potjes. 50 euro per maand naar beide kids (100), 500 extra aflossen, 385,40 naar een rekening die over 17 jaar vrijkomt, 350 naar een andere spaar waar wij aan mogen komen en waarvan het 'overschot' op het einde van het jaar extra wordt aflost als wij geen woonwensen hebben.
    Ook heb ik potjes voor kleding, ontspanning, vakantie e.d. Aan het begin van het jaar ga ik er altijd voor om deze te vullen en meestal ben ik rond mei daarmee klaar.
    Veel succes met sparen en ik plaats je op mijn leeslijst.
    groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik merkte dat ik een foutje heb geschreven, 385 moet 285 zijn. Ik zal er eens een blogje over schrijven, want er zijn een aantal bedragen gewijzigd. Manlief verdient meer en door de extra aflossingen wisselen deze bedragen ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z